Šta je „bolest zimskog povraćanja“?

Rotavirusni gastroenteritis ili „bolest zimskog povraćanja“ je virusna infekcija organa za varenje koja izaziva povraćanje, vodenasti proliv, povišenu temperaturu i bol u trbuhu, najčešće u periodu od novembra do marta na severnoj Zemljinoj polulopti.

Izazivači bolesti i putevi širenja

Izazivači su različiti sojevi rotavirusa. Bolest je veoma kontagiozna (lako se širi sa jedne osobe na drugu) i može izazvati epidemije u vrtićima, školama i domovima za stare, kao i manje porodične epidemije. Uglavnom se širi feko-oralnim putem – putem kontaminiranih (prljavih) ruku, predmeta, hrane ili vode koji su zagađeni stolicom i u organizam se unose preko usta.

Gotovo da nema deteta uzrasta ispod 3 godine koje nije imalo bar jednu epizodu ove bolesti koja je, uglavnom, blažeg toka, mada su kod neke dece prisutni znaci ozbiljne dehidracije. Od nje mogu da obole i starija deca i odrasli, a tokom svog života deca mogu da imaju i više epizoda ove bolesti, s obzirom da ima više sojeva ovog virusa.

Inkubacija, dužina trajanja bolesti i infektivnosti obolelog

Inkubacija (vreme od zaražavanja do ispoljavanja simptoma bolesti) traje 24-72 sata (1-3 dana), a sama bolest može trajati 3-7 dana. Deca mogu širiti virus oko sebe 2 dana pre pojave simptoma i do 8 dana posle pojave proliva. Nakon tog perioda se rotavirus u stolici ne može detektovati.

Zabrinjavajući simptomi i znaci

Glavni razlog za zabrinutost je preveliki gubitak tečnosti – dehidracija, pa treba proceniti stepen dehidracije kod deteta. Ukoliko je jezik suv, oči upale, dete plače bez suza, mlitavo je i pospano, slabije mokri, potražite pomoć lekara jer je u pitanju teži stepen dehidracije i biće potrebna intravenska nadoknada tečnosti. Starija deca mogu osećati žeđ, ubrzanu srčanu radnju, iritabilnost, slabost i nesvesticu.

Postavljanje dijagnoze

Dijagnoza se postavlja određivanjem virusa u stolici metodom PCR koja je kod nas poznata kao “brzi test”.

Preporuke za lečenje

• Unošenje sredstva za nadoknadu tečnosti(Humana elektolit, Rehidromix, Rehidran, ORS, Orosal…). U slučaju povraćanja, treba obustaviti unos hrane na usta, piti po 1 kafenu kašičicu tečnosti na pet minuta. Ako povraćanje prestane, povećati unos tečnosti, a nakon 4 sata početi sa unosom hrane (princip: češće a manje).
  • Gubitak tečnosti se ne nadoknađuje Coca Colom ili nekim drugim sličnim napitkom! Možete pokušati sa domaćim sokom od jabuke koji ćete razblažiti sa vodom (1:1), ukoliko dete odbija sredstva za nadoknadu tečnosti, ali treba voditi računa o tome da previše šećera u soku od jabuke može pogoršati proliv!
  • Bebe koje sisaju treba da nastave da sisaju na zahtev.
  • Deca koja su na ishrani mlečnom formulom ili već jedu čvrstu hranu treba da nastave sa uobičajenom ishranom (uključujući i punomasno kravlje mleko) nakon rehidracije sa sredstvima za nadoknadu tečnosti. Ne uvoditi novu vrstu hrane bebama u period bolesti!
  • Deci koja su gladna treba dati hranu koju uobičajeno jedu, češće a manje porcije, ali treba izbegavati obroke bogate šećerima i mastima.
  • Ne postoji specifičan antivirusni lek, a antibiotici ne pomažu kod rotavirusnog proliva.
  • Lekove koji zaustavljaju proliv (npr. Loperamid) ne treba davati.
  • Probiotski preparati (naročito oni koji sadrže Lactobacillus GG i S. Boulardi) su u širokoj upotrebi, ali podaci o njihovoj efikasnosti su ograničeni.

Prevencija

• Treba isključiti iz kolektiva sve obolele (decu, odrasle, zaposlene) bar još 24 sata nakon prestanka tegoba (povraćanja i/ili proliva).
  • Odrasli koji rade sa hranom mogu da počnu da rade 48 sati nakon prestanka tegoba.
  • Neophodna je dobra higijena ruku i predmeta (uključujući igračke).
  • U velikom broju zemalja postoji rotavirusna vakcina (Rotateq, Rotarix) koja se daje u 1. godini života.

#rotavirus   #zimskopovracanje  #epidemijapovracanja

1. Rotavirus infection-including symptoms, treatment and prevention-SA Health (Last Modified 14/11/2018)
  2. Rotavirus (HealthyChildren.org)

Photo: www.pixabay.com