Da li se osećate frustrirano kada vam deca „odgovore“ ili glatko odbiju da urade ono što ste ih zamolili? U narednim primerima čemo vam prikazati koje strategije pomažu, a koje ne u disciplinovanju deteta.
Ne gledajte na disciplinovanje deteta kao na kaznu
Na disciplinovanje deteta treba gledati kao na aktivno bavljenje decom tokom procesa modeliranja njihovog karaktera. Disciplinovanjem učimo dete samokontroli i ograničenjima, dok je kažnjavanje direktno usmereno na zabranu ili gubitak privilegija koja služi kao odmazda za određeno pobašanje.
Disciplinovanje je mnogo efikasnije nego kažnjavanje, ali zahteva više truda i rada sa detetom.
Nađite mogućnost za pohvalu
Obratite pažnju na to što vaše dete čini. Potrudite se da primetite kada se dete trudi da bude dobro i pohvalite ga za dobro ponašanje. Saslušajte šta ima da kaže i složite se sa njim ako je to u redu. Ako se ne slažete, objasnite mu zašto je to tako.
Roditelji koji su dostupni detetu i pokazuju prema njemu saosećanje, predstavljaju odličan model za ponašanje svog deteta.
Postavite granice i poštujte ih
Pronađite vremena da i mlađem detetu i tinejdžeru stavite do znanja kakvo ponašanje od njega očekujete. Kada postavite granice objasnite detetu dokle se prostiru granice, šta će se desiti ako ih ne bude poštovalo i da ćete biti uporni a ono snositi posledice ukoliko ih ne poštuje. Nema iznenađenja, nema pregovora ni pomeranja granica.
Ne pretite i nemojte da ekspoldirate
Upozorenje detetu: „Ponašaj se dobro!“ je suviše uopštena poruka. Ako samo predpostavimo da dete zna šta od njega očekujemo, a nismo mu unapred to i stavili do znanja, dolazi do postavljanja nerealnih granica koje dovode do frustracije deteta i roditelja i otvara mogućnost za preterani emocionalnu reakciju i bes.
Budite roditelj, a ne drugar
Deci ste potrebni kao roditelj, a ne kao drugar. Da ga učite dok odrasta. Disciplinovanje deteta i određivanje granica će doprineti izgrađivanju samopouzdanja kod deteta i lakše snalaženje u životu.
Disciplinovanjem deteta prestajemo da budemo pasivni posmatrači i preuzimamo aktivnu ulogu učitelja. To je proces koji traje i zahteva rad sa decom, ali će se isplatiti na duge staze. Kako bude odrastalo, dete će imati više samopouzdanja i izgrađen moralni kompas.
Izvor: Cleveland Clinic Children’s Health Team and Edward Gaydos, DO: Discipline 5: Dos and Dont’s When Your Kids Won’t Listen