Dete i fizička aktivnost

Deca i odrasli su, iz generacije u generaciju, sve manje fizički aktivni. Prema statistikama iz SAD, deca i tinejdžeri u proseku provode po 7 sati dnevno gledajući u ekrane TV-a, kompjutera, tableta ili telefona, a samo jedno od troje dece je fizički aktivno svakog dana. Gojaznost u dečjoj populaciji raste, gojazni tinejdžeri imaju 70% šanse da budu gojazni i u odraslom dobu, što povećava rizik za pojavu hroničnih bolesti, od kojih su najčešći gojaznost i dijabetes tipa 2, a kasnije povišen krvni pritisak, bolesti srca i druge bolesti. Roditelji imaju najveći uticaj na decu u usvajanju zdravih stilova života, kao i ključnu ulogu u povećanju fizičke aktivnosti.

 

Kako da podstaknete fizičku aktivnost kod deteta?

Počnite od razgovora sa izabranim pedijatrom.

Lekar može da pomogne detetu da shvati zašto je fizička aktivnost toliko važna. Takođe, može da pomogne u izboru adekvtnog sporta koji je najoptimalniji za vaše dete.

Pronađite zabavnu aktivnost.

Pomozite detetu da izabere sportsku aktivnost u kojoj uživa. Što više uživa u aktivnosti, manje je verovatno da će od nje odustati. Uključite celu prodicu. To može da bude i odličan način da više provodite vreme zajedno.

Izaberite aktivnost koja je u skladu sa uzrastom deteta.

Dete od 7-8 godina neće biti spremno da pretrči 5 km ili diže tegove, ali su fudbal, vožnja bicikla i plivanje odgovarajuće aktivnosti.

Planirajte unapred.

Potrudite se da vreme i mesto odgovaraju detetu.

Obezbedite sigurnu okolinu.

Proverite da li su oprema i mesto za fizičku aktivnost sigurni. Odeća i obuća takođe moraju biti odgovarajući i udobni.

Obezbedite aktivne igračke.

Maloj deci su potrebne lopte, konopci za preskakanje, penjalice, skakalice, štule,  tramboline, hula-hop i druge igračke koje ća ga održati aktivnim.

Budite glavni model svom detetu.

Deca koja često vide roditelje koji uživaju u sportu i fizičkim aktivnostima se češće i sama bave sportom.

Igrajte se sa detetom.

Pomozite mu da zavoli novu vrstu sporta ili fizičke aktivnosti.

Isključite televizor i kompjuter.

Ograničite korišćenje medija i ekrana na najviše 1 sat dnevno deci od 2-5 godina, na 2 sata starijoj deci. Tako će imati više slobodnog vremena za fizičku aktivnost.

Nađite vreme za vežbanje.

Neka deca su toliko preplavljena školskim obavezama, domaćim zadacima, časovima u muzičkoj školi i drugim planiranim aktivnostima da nemaju vreme za vežbanje. Pomozite detetu da odredi prioritete i ne zaboravite da je samo jednom dete i da treba da ima i slobodno vreme!

Ne preterujte.

Kada je vaše dete spremno da počne sa nekom fizičkom aktivnošću ili bavljenjem sportom, upozorite ga da sluša svoje telo. Vežbanje ne treba da boli. Ako se to, ipak, desi, savetujte dete da uspori ili pokuša manje zahtevnu fizičku aktivnost. Ne treba da pretera u bilo čemu što radi. Ako mu telesna težina naglo padne ispod normale ili vežbanje počne da ugrožava školske ili druge aktivnosti, porazgovarajte sa doktorom. Fizička aktivnost je usputna i zdrava zabava, a ne jedini cilj u životu!

I ne zaboravite:

Vežbanje i balansirana i zdrava ishrana obezbeđuje osnov za zadrav i aktivan život. Ovo je naročito važno za decu sa prekomernom težinom. Jedna od najvažnijih stvari koju možete da učinite za vaše dete je da ohrabrujete sticanje zdravih navika od ranog detnjstva, ali nikad nije kasno da  počnete!

 

Izvor: 11 Ways to Encourage Your Child to Be Physically Active

Photo: www.pixabay.com

Kategorije

Zakažite pregled

Popunite formular za zakazivanje ili nas kontaktirajte putem telefona

Radionice

Ishrana u prvoj godini

Nega i ishrana novorođenčeta

Rani razvoj deteta (u pripremi)

Poslednji tekstovi

U specijalističkoj pedijatrijskoj ordinaciji „Doktorka Tanja“ moguće je dobiti dijagnozu i adekvatno lečenje bolesne dece i adolescenata, obaviti sistematske preglede, kao i preglede kod naših kolsultanata-subspecijalista sa Instituta za majku i dete „Dr Vukan Čupić“.
Posebno smo ponosni na naše Radionice (zdravstveno-vaspitni rad u malim grupama).

Specijalistička pedijatrijska ordinacija „Doktorka Tanja“

Ordinacija

Kursulina 39/1,
32300 Gornji Milanovac, Srbija
E-mail: info@drtanja.rs; doktorka.tanja.gm@gmail.com
(+381) 065 848 0759; 032 710 510

Ponedeljak 9:00-18:00
Utorak - četvrtak 10:00-18:00
Petak 9:00-16:00
Subota 10:00-12:00
Van radnog vremena i praznikom po pozivu

  • 2018 drtanja.rs