Bolest šaka, stopala i usta

Bez obzira na ovako zastrašujući naziv, bolest šaka, stopala i usta (na engl. Hand, Foot and Mouth Disease-HFMD) je česta, kontagiozna bolest izazvana različitim virusima, koja se najčešće javlja tokom leta i rane jeseni. Obično pogađa odojčad i malu decu uzrasta ispod 5 godina, mada nije retka ni kod starije dece i odraslih.

Koji je uzročnik bolesti?

Uzročnik bolesti je jedan od enterovirusa. S obzirom da postoji više različitih serotipova, moguće je ponovo se zaraziti nekim od njih, tako da je ponovno oboljevanje moguće i posle preležane bolesti.

Koji su simptomi i znaci?

Vreme inkubacije bolesti, tj. period od kontakta do ispoljavanja simptoma bolesti, iznosi 3 do 6 dana. Bolest obično počinje povišenom temperaturom, bolom u guši i sekrecijom iz nosa, slično kao kijavica. Javljaju se i gubitak apetita i malaksalost, a neki pacijenti mogu da imaju bolove u stomaku i ređu stolicu. Potom se javljaju sitni plikovi (koji ubrzo pucaju) na različitim delovima tela (na jednom ili na nekoliko):

• U usnoj duplji – na unutrašnjoj strani obraza, desnima, jeziku, tvrdom nepcu
  • Prstima
  • Dlanovima
  • Tabanima
  • Pelenskoj regiji

Simptomi se pogoršavaju tokom prvih nekoliko dana, obično se izgube u roku od sedam dana. Moguća je pojava ljuštenja kože na šakama i stopalima posle 1-2 sedmice.

Starija deca i odrasli ne moraju imati sve ispoljene simptome. Mogu da imaju samo promene u usnoj duplji ili promene po koži, a neko ne mora uopšte da ima simptome, ali će i dalje prenositi virus zdravim osobama.

Kako se postavlja dijagnoza?

Dijagnoza se postavlja na osnovu simptoma, pregledom deteta i registrovanjem promena na tipičnim mestima. Detekcija tipa virusa nije neophodna. Važno je obavestiti vrtić ili školu koju dete pohađa da bi se informisali i ostali roditelji.

Kako se bolest leči?

Ne postoji specifičan lek. Jedino što roditelji mogu da učine za svoje dete je da mu snižavaju povišenu temperaturu i smanje bol paracetamolom (Paracetamol, Febricet, Efferalgan, Panadol…) ili ibuprofenom (Brufen, Nurofen, BlokMax). Ukoliko visoka temperatura traje više od tri dana ili dete odbija da pije tečnosti javite se pedijatru!

Ukoliko je dete starije od godinu dana, možete pokušati sa nekim od preparata u obliku spreja koji lokalno deluju u usnoj duplji i smanjuju bol (Apis gola, Tantum verde). Nemojte koristiti tečnosti za ispiranje usne duplje (npr.Hexoral) jer mogu da izazovu pečenje na mestu promena.

Sprečite dehidraciju kod deteta time što ćete ga podsticati da pije više tečnosti. Prilagođavanjem ishrane poboljšaće se i oralni unos hrane i tečnosti a samim tim sprečiti ili ublažiti dehidracija. Treba izbegavati začinjenu i kiselu hranu, bolja je mekana i hladna (npr.sladoled). Obezbediti hladne i ledene napitke koji se daju u manjim i čestim gutljajima.

Procenite stepen dehidracije kod deteta: ukoliko je jezik suv, oči upale, plače bez suza, mlitavo je i pospano, potražite pomoć lekara jer je u pitanju teži stepen dehidracije.

Promene po koži se ne mažu kremama i ne leče već spontano prolaze.

Kako se bolest prenosi?

Virus se prenosi direktnim kontaktom sa jedne osobe na drugu različitim putevima:

Putem organa za disanje:

• Kontaktom sa se velikim kapljicama koje se formiraju dok dete govori, kašlje ili kija a koje mogu da se zadrže ili utrljaju u oči, nos ili usta. Većina tih kapljica se ne zadržava dugo u vazduhu, one  nakon pređenog puta od 90cm padaju na pod.
  • Kontaktom sa sekretima iz nosa ili pljuvačkom koji su se zadržali na predmetima ili igračkama, a koje su kontaminirala bolesna deca.

Fekalno-oralnim putem:

• Kontaktom sa stolicom zaražene dece, što se dešava kada bolesno dete isprlja prste svojom stolicom, a potom dodiruje predmete koje kasnije dodiruju zdrava deca a stavljaju neoprane ruke u usta.

Koliko dugo je dete zarazno?

Dete je najzaraznije tokom prve nedelje bolesti, ali širenje virusa preko organa za disanje (nosa, usta i pluća) može da potraje još 1-3 sedmice, a preko stolice od nekoliko nedelja do nekoliko meseci posle početka infekcije.

Kako mogu da sprečim pojavu i dalje širenje bolesti šaka, stopala i usta?

• Naučite svoje dete da pokrije svoja usta i nos kada kija i kašlje sa papirnom maramicom ili da kašlje na svoj rukav.
  • Naučite ga dobro pere ruke neposredno posle korišćenja papirnih maramica ili posle korišćenja noše ili toaleta.
  • Perite ruke posle zamene pelena vašem detetu. Roditelji mogu da pomognu širenje bolesti time što će kontaminirati druge površine prljavim rukama.
  • Operite i dezinfikujte igračke koje su bile u kontaktu sa pljuvačkom vašeg deteta.
  • Sprečite deljenje hrane, pića i ličnog pribora da ne bi došlo do kontakta sa ustima deteta i ostalih članova porodice.
  • Zaštitite ostale članove porodice koji žive u istom domaćinstvu time što će izbegavati bliski kontakt sa zaraženim detetom. Ljubljenjem, grljenjem i zajedničkim korišćenjem šolja i pribora za jelo brzo se širi infekcija. Ukoliko deca dele istu sobu, odvojte ih od bolesnog deteta dok je ono zarazno.
  • Dezinfikujte sve površine koje bolesno dete često dodiruje da bi sprečili širenje bolesti na ostale članove porodice.

Da li dete može da ide u školu ili vrtić dok boluje od bolesti šaka, stopala i usta?

U akutnoj fazi bolesti (što obično iznosi 7-10 dana), kada se dete ne oseća dobro ili ima povišenu temperaturu, ima izražene promene u ustima i po koži, ne preporučuje se boravak u kolektivu. Tada je dete i najzaraznije, pa može da prenese virus drugoj deci.

Izlučivanje virusa stolicom može da traje i nekoliko nedelja nakon nestanka simptoma, tako da dete može da se vrati u kolektiv, a prevencija prenošenja virusa se vrši dobrom higijenom ruku nakon odlaska u toalet. Već je rečeno da virus mogu da prenesu i zaražene osobe bez simptoma, tako da je, u suštini, jedini ograničavajući faktor za boravak u kolektivu izraženost simptoma i loše opšte stanje deteta.

Da li bolest šaka, stopala i usta može da se iskomplikuje?

Bolest, uglavnom, prolazi bez komplikacija nakon 7-10 dana. Najčešća komplikacija je dehidracija kod odojčadi i male dece zbog ulceracija u usnoj duplji koje otežavaju ishranu, a retke su komplikacije na drugim organima (neurološke, upala pluća, miokarditis).

1. Newman R., Newland J: Bolest šaka, stopala, usta; poglavlje u knjizi: Cabana M. Ed: Brzi pedijatrijski vodič, 2018., Data Status; str. 116-117.
  2. HealthyChildren.org/HFMD
  3. Centers for Disease Control and Prevention: HFMD