Afektivno vezivanje-od rođenja do predškolskog uzrasta

Prva faza afektivnog vezivanja odvija se od rođenja do kraja drugog meseca života.  U ovoj fazi dete reaguje na sve osobe jednako, ne razlikuje bliske osobe od stranaca. Majčinska vezanost razvija se vrlo brzo, već u prvim kontaktima. Beba upućuje signale prema kojima se majka orjentiše: hrani bebu, presvlači je, uzima je u naručje. Upravo je majčina spremnost da odgovori signalima bebe najvažnija za postepeni razvoj afektivne vezanosti.

A šta se dalje dešava?

U drugoj polovini prve godine dete počinje da se kreće, najpre puzeći, a onda čini prve korake. Pojava detetove pokretljivosti omogućava mu izvesno kontrolisanje situacije: može da ode do majke, da je prati iz sobe u sobu, da svojom aktivnošću rešava neizvesne situacije… Majka sada ima potrebu da zna da će se dete okrenuti prema njoj u vreme opasnosti i da će biti u stanju da signalizira protest ili žalost ukoliko ga ona ostavi nekoliko minuta…

Dete sada ima cilj da zadrži blizinu majke. Ovo mu služi kao sigurna baza iz koje može krenuti u istraživanje okoline, onda kada okruženje deluje bezbedno.  Međutim, ono će pokazati separacioni protest ili će signalizirati opasnost onda kada postoje izražene “pretnje” u okolini.

Tokom druge godine života i veći deo treće godine, ponašanje emocionalne vezanosti nije ništa manje izraženo nego u prvoj godini. Jedina promena tiče se toga da dete postaje svesno da je razdvajanje neophodno.  I pored toga, do kraja treće godine, kod većine dece potreba za održavanjem bliskosti je očigledna i uporna.

Period oko četvrtog rođendanа dovodi do promene za čiji je nastanak odlučujući dalji razvoj govora i hodanja.  Iako je govor počeo da se razvija u prethodnoj fazi, sada dalji napredak detetove veštine govora pomaže detetu i roditeljima da bolje saopšte svoje planove i  želje, pa, prema tome, i olakšaju dogovor.  Poverenje  u stabilnost ovog međusobnog razumevanja ugrađuje se u detetov odnos sa majkom i omogućava mu da toleriše (podnese) razdvajanje od majke na duže vreme i sa manje tuge.

Slično je i sa hodanjem: kvalitativan napredak u kretanju, od nesigurnog geganja do hodanja i trčanja, omogućava detetu istraživanje šire okoline, dolazak u vezu sa vršnjacimа, eventualno izlaganje opasnosti daleko od svoje “bezbedne baze”, ali i vraćanje u “sigurnu zonu” po svojoj želji.

 

Dakle, posle treće godine deca mnogo bolje prihvataju privremeno odvajanje od majke i počinju da se igraju sa vršnjacima. Afektivna veza u ovom novom obliku (manje intenzivna, ali dosledna), trajaće otprilike do polaska u školu.

 

Piše: Sanja Obrenić, kliniči psiholog i psihoterapeut

 

 

 

 

Photo: www.pixabay.com

 

Kategorije

Zakažite pregled

Popunite formular za zakazivanje ili nas kontaktirajte putem telefona

Radionice

Ishrana u prvoj godini

Nega i ishrana novorođenčeta

Rani razvoj deteta (u pripremi)

Poslednji tekstovi

Specijalistička pedijatrijska ordinacija „Doktorka Tanja“

U specijalističkoj pedijatrijskoj ordinaciji „Doktorka Tanja“ moguće je dobiti dijagnozu i adekvatno lečenje bolesne dece i adolescenata, obaviti sistematske preglede, kao i preglede kod naših kolsultanata-subspecijalista sa Instituta za majku i dete „Dr Vukan Čupić“.
Posebno smo ponosni na naše Radionice (zdravstveno-vaspitni rad u malim grupama).

Ordinacija

Kursulina 39/1,
32300 Gornji Milanovac, Srbija
E-mail: info@drtanja.rs; doktorka.tanja.gm@gmail.com
(+381) 065 848 0759; 032 710 510

Ponedeljak - Petak 10:00-16:00
Van radnog vremena i praznikom po pozivu