Deca sa poremećajem iz spektra autizma (PSA) prerađuju informacije koje dobijaju iz okoline na drugačiji način od ostale dece. To se dešava zato što su slabije ili preterano osetljiva na određene senzacije i stimuluse koje dobijaju putem čula dodira, mirisa, ukusa, zvukom ili pokretom. Na primer, ako dete ne doživljava pokret kao jak stimulus, možemo videti da nekontrolisano trči, skače ili se penje. Ako je slabije osetljivo na zvuk, može stalno da koristi najbučniju igračku.
Senzacije za kojima dete žudi ili ih izbegava nazivaju se „senzorni prioriteti“. Kada ih prepoznate kod svog deteta, lakše ćete stvoriti situacije kojima ćete olakšati (i učiniti zabavnim!) vaš kontakt sa detetom. Jedan od najboljih načina su „igre sa ljudima“
Šta su „igre sa ljudima“?
Igre sa ljudima su jednostavne, ponavljajuće rutine koje zahtevaju prisustvo bar dvoje ljudi, ali ne i igračke (setite se igara skrivanja, jurke, golicanja…). Vaše dete bi, prirodno, trebalo da uživa u igrama sa ljudima ako bi one mogle da budu u skladu sa njegovim „senzornim prioritetima“, bilo da je u pitanju pokret, dodir, zvuk, muzika ili mesto za kojim žudi. Ove igre imaju prednost za dete sa PSA zato što imaju tačno određenu strukturu i obično se igraju uvek na isti način. Predvidiva struktura ovih igara otvara put detetu za interakciju i igru sa roditeljima, kao i za učenje novih stvari.
Možda se vi već igrate „igara sa ljudima“ sa svojim detetom, a da toga niste svesni!
Na primer, ukoliko vaše dete voli da trči, možete da se igrate jurke. Igru započnite tako što ćete dići ruke uvis, pozivajući dete: „Sada ću da te uhvatim!“. Kada ga uhvatite, završavate igru rečima : „Uhvaćen si!“ i golicanjem. Ova igra se igra uvek na isti način, predvidiva je, a dete može samo da je započne ili završi golicanjem.
Neke od igara su i: igra žmurke, igre skrivanja (uvek kažete „Buuu!“ kada vas dete otkrije), igra jahanja (na leđima roditelja), „Ringe, ringe, raja“.
Kako da izaberete pravu igru za vaše dete?
Najbolji način za osmišljavanje igara sa ljudima je da posmatrate vaše dete i pridružite mu se, pretvarajući njegovo ponašanje u zajedničku igru. Važno je da mu se to sviđa. Kada otkrijete kakvi mu se stimulusi i senzacije sviđaju, u igru uključite i te senzacije. Možete koristiti i pesmice za razvoj motorike sa YouTube kanala, koje će podržati ritam igre.
Ako dete uživa u… Probajte
Trčanju ……………………………………………………….. „Igru jurke“ ili “Igru šuge“
Okretanju ……………………………………………………. „Ringe, ringe, raja“ ili „Igru vrteške“
Skakakanju ………………………………………………….. Skačite zajedno ili uz pesmicu „Pet malih majmuna“
Osećaju mekoće tekstila ……………………………….. Igre skrivanja ispod mekog ćebeta ili “Igru šuge sa perom”
Gledanju pokreta svojih ruku i prstića ……………….. Igre prstićima „Prste ima ruka svaka“, „Kad si srećan…“
Snažnim zagrljajima ……………………………………… Zagrlite ga kada ga uhvatite u „Igri jurke“
Muzici ili jakim zvucima ………………………………… Pevajte pesmice, igrajte, ispuštajte zvuke brujanja…
Pomozite detetu da reaguje i komunicira sa vama tokom zajedničkih „igara sa ljudima“
Igrajte se „igara sa ljudima“ često i uvek na isti način, koristeći iste reči i igrajući iste uloge. Kada dete nauči dobro igru, počnite tokom igranja da pravite pauzu u ključnom momentu igre, čekajujući da dete to primeti i reaguje: može da vas pogleda, dodirne, nasmeje se, uradi samo sledeći korak, čak i da nešto kaže da bi nastavili igru. Ne zaboravite da istu igru treba da ponovite strpljivo više puta pre nego što dete nauči šta je sledeće i dâ vam znak kako da igru nastavite dalje!
Izvor: Playing people games, Hanen Early Language Program, 2018
Image by Ginger Palmisano from Pixabay